Monday, 17 August 2015

Tips kahwin awal.

Salam Alayk.

kite masih dalam fasa menyesuaikan diri dekat kelantan. sebab semua kena start from zero as this is the starting point for our journey together. dalam keadaan hidup yang sedikit kucar kacir tapi belum tunggang terbalik sebab masih mampu bersuka ria membuang masa buat benda lagha. hahaha fani maisarah -_-

nampak kan tajuk entri kite? since quite a few yang tanya macamana kite dapat permission kawin awal because they didn't even believe i'll get married during study at that time.. i find a reason to blogged about this. there are people yang whatsapp, personally meet me and ask how i able to get married early. well, kite sendiri pun confused :p sebab.. my husband and i both tak pernah terlintas pun nak kahwin awal tambah lagi masa belajar. tapi, ni semua jodoh. Rahsia Allah swt.. which i find it is good. and still to this date rasa bersyukur sebab dapat keluarga dan keluarga mentua yang super supportive. Sebab tanpa restu semua ni takkan terjadi kan ;)

okay back to the topic. tips kawin awal..?

i believe those who dreams of getting married have a steady financial. because, this is the main factor you able to get the green light from your parents. but, if you happen to dream of getting married during your studies, make sure you are mentally and physically ready enough to stand with your decision. ask yourself whether can you survive when both of you are not yet having a good financial support (abaikan if you does not having any problem with this ya :)). if you said yes, proceed your good intention. there will be obstacle bila nak buat something good, jadikan semua tu sebagai satu penguat semangat untuk hasilkan satu ikatan sah yang di sukai Allah swt :) 

Basically, tu je yang penting. sebab things happen when you yourself want it to happen. bila ada masalah during preparation of geting married and you dah back off sebab give up or sebab you tak jumpa jalan keluar to the problem or you tak cuba selesaikan that problem maknanya you not ready yet. bear that in mind okay guys? ohh.. and make you yourself clear why you wanted to get married. but pls.. don't make a scene with your parents bila dorang tak restu. mesti ada sebab.. mesti. they are not simply say no without reason. they are our parents. semestinya, dorang nak yang terbaik untuk kita kan? jadi.. bila tak dapat persetujuan, pujuk. doa.. jangan lupa. tu yang penting :) tunjuk jugak usaha awak nak kawin. jangan nak kawin lepastu makan tido makan tido je dekat rumah. caneeeee nak yakinkan mak ayah camtu? =_=

"Setiap yang terjadi pasti ada sebab. setiap yang terjadi pasti ada punca"

peace! Assalamualaikum :)

Tuesday, 21 July 2015

Tips ubati sakit tekak.

Assalamualaikum gais! ♥

Starting last wednesday kite start sakit tekak, and up until now dah masuk seminggu baru sakit tekak makin okay. So, my raya this year package with sore throat yay U_U After suffering for non stop coughing and all. so sakit i tell you. tambah lagi dengan kite ada asthma. double the pain T_T  i had been looking high and low for tips and treats to help me endure this sore throat, some of it works on me! sebab ada some tu takda kesan pada kite, mungkin depends on your body jugak kan ;) kite share some yang berkesan, maybe it works on you guys as well kan inshaAllah ;)

Do's
1. Minum air masak campur hirisan lemon a lot. Banyak banyak, jadikan rutin sepanjang sakit dan kalau boleh waktu sihat pun amalkan sebab banyak kelebihan dia tau :)
2. Makan madu + perahan lemon. untuk kite, kite makan madu ginseng mak mertua kite kasi. lepas makan tu, Alhamdulillah lega sikit.

Don'ts
1. Avoid aircond. For my case, kalau kena aircond tekak makin kering and buat sakit tekak lagi teruk.
2. Avoid dari minum ais. extra attention to people yang ada asthma. sebab minum ais boleh buat sakit jadi lagi teruk and worst case scenario sampai kena ambil neb sebab tak boleh bernafas properly.
3. Avoid makan makanan berminyak. sebab boleh buat tekak rasa lagi gatal and batuk lagi teruk and tekak akan jadi super sakit.

so yeah, prevention is better than cure aite? i believe that none of us who love to fall sick and bed rest rather than enjoying raya. its a big NO for me. hihi. have a really gooooood rest okay? tu yang paling penting untuk cepat sihat :)


Wednesday, 24 June 2015

Ramadhan 2015

Ahlan Wasahlan Ya ramadhan!

Tak sangka sekejap sangat dah masuk bulan ramadhan. eh, ramadhan kali ni pulak dah berdua :') siapa sangka kan? Percaturan yang Allah buat tu cantik sangat. we never know what will happen in the future, but the future itself inshaAllah cantik letaknya..

harini dah masuk ramadhan ke 7. time flies. malam ni dah masuk terawih ke 8. what is your achievement so far? lets embrace our ramadhan with something meaningful. good deeds throughout this month shall we? :)



When Ramadan enters, the gates of Paradise are opened, the gates of Hellfire are closed and the devils are chained. (Al-Bukhari and Muslim)

Every action a son of Adam does shall be multiplied—a good action by ten times its value, up to 700 times. Allah says: With the exception of fasting, which belongs to Me, and I reward it accordingly. For, one abandons his desire and food for My sake. There are two occasions of joy for a fasting person: one when he breaks his fast, and the other when he meets his Lord, and the (bad) breath (of a fasting person) is better in the sight of Allah than the fragrance of musk. (Al-Bukhari)

Assalamualaikum ♥♥

Monday, 18 May 2015

Hectic week(s)

Assalamualaikum everyone!

plus minus another 2 weeks left for me to submit my final draft of my thesis. (which all the marks will be given during this period)

dan kite blank.
betul betul blank
sebab tak siap lagi
hehehe padan muka sendiri

:/

tapi dalam stress buat thesis tambah lagi dengan workload assignment, ada presentation, kena buat poster. semua berturut turut huwaaaa. tambah lagi dengan macam macam benda eh memang menduga emosi tau. but there is rainbow after every storm. sebab nanti masa tengah stress tu mesti ada je yang akan buat awak tersenyum balik. ada je yang akan buat awak gelak and tanpa sedar stress tu semua hilang. :)

Always believe that things happen for a reason. walaupun kadang kadang diri sendiri susah nak chill bila berhadapan masalah, i always remind myself to be positive. if you failed to do so, remember that there is always next time where you can fix it! :) not everything is perfectly done at the first time. jadi... taknak down okays!


tata! see you when i see you :)

Wednesday, 22 April 2015

kawin awal, salah ke?

Salam alaykum

Last few days marks our second monthsarry for our marriage life.. long journey to go i know. but i am happy with what i choose basically about my new journey.

Baru-baru ni kite hadap dua situasi which is about the negative feedback regarding early marriage. well, i am one of the couple who got married quite early and still studying as the bonus point for people to point their fingers at me and husband saying that we both are not ready enough for this new phase. hmmm, at first kite malas nak take things seriously and thought that they just want to say that for fun. dengan niat nak mengusik, but if they keep repeating the same thing over and over again what do you think?

dan, tambahan kepada tu. my husband and i both nak sambung master. we both target for it even before we got married. last few weeks, ada perjumpaan dengan budak final semester regarding to pursue master or not. and the lecturer saying about married thinggy. dia kata, maybe some of the sv don't take people yang dah kawin as a master student. and... kite macam what? orang yang dah kawin memang hilang hak nak sambung belajar ke? sobs. i know, some of the lecturer taknak ambik risiko dengan student yang dah kahwin sebab takut they are a bit more emosional kalau gaduh with their spouse.. but still, it is not a brilliant idea to discriminate couple who already got married to pursue their studies.

this case happened recently. i attended one program that teach us how to be ready with the real world etc. and one slot giving tips about facing the interviewer. one of the classmate said that me and hubs already married to the facilitator when she say to hubs that susahla nanti nak cari girlfriend (bila whole class know that me and hubs already married they keep teasing us with that married word, kite tak kisah infact im a proud married woman) the facilitator mula cakap pasal all predicted question the interviewer akan tanya and suddenly jump to part yang orang kahwin a bit susah nak dapat kerja. for example if the company want to relocate us to some other places. and again, kite macam *^^%*&,  ya, kite tahu married couple mestila nak live together, tapi takkan peluang bekerja pun kena sekat jugak untuk young couple like us? tsk tsk, pujuk diri sendiri untuk jadi positif.

Hadis ini diriwayatkan dengan lafaz:
" أيما شاب تزوج في حداثة سنه عج شيطانه: يا ويله يا ويله عصم مني دينه "
Maksudnya: Mana-mana pemuda yang berkahwin pada awal umurnya maka menjeritlah syaitan (dengan berkata): celaka dia, celaka dia. Terpelihara daripadaku agamanya. Hadis ini diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah dari jalur Salih Maula al-Tau'amah. 

my hubs being him will comfort me. we get married early because this is our path. we choose it, our both families encourage us to do so, we live happily plus we get pahala with it. kite yakin, kawin awal banyak kebaikan dari keburukan. dan to this point, kite happy bila orang terdekat sentiasa ada untuk support kite dan suami. takda salah kawin masa belajar, infact this is a good way. more pahala kan? :) even my both parents seriously sangat supportive, kite happy sebab diorang sentiasa ada untuk kite dengan suami. i believe things happen for a reason and biasala kalau dalam apa yang kita buat mesti ada yang tak setuju :)


Rasulullah bersabda 
"Wahai para pemuda, sesiapa di antara kamu yang mampu memikul tanggungjawab perkahwinan, hendaklah dia kahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu menahan pandangan dan memelihara kemaluan (kesucian). Bagi sesiapa yang tidak mampu (berkahwin) maka hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu dapat menahan nafsunya" 
(H.R.Bukhari & Muslim)


if people come and ask me, are you happy to be married? and i said, of course i am happy. who doesn't right? :)

till then!