Monday 24 February 2020

JJCM Melaka: Sup Lembu Tangkak Melaka & Soya Bukit Cina

Assalamualaikum 💗

Last week.. my family and I went to Melaka and we found new places for JJCM.. I nak share it here with you guys yang suka macam makan I jugak hehe. Since I went to Melaka on weekday, jalan memang smooth ya amat. I am definitely happy! If u know u know lah how busy Melaka can be during weekend and public holiday.

We depart from Kajang around 10 am, and reach melaka perfectly for lunch. I dah siap siap kata dekat husband yang I takmau makan nasi sebab tak lalu. I nak makan sup yang pedas dan panas panas pls. haha. So our first pitstop is…..

SUP LEMBU TANGKAK, MELAKA

This restaurant has been in my list like forever. I nak sangat makan sini sebab review mostly kata sedap. Sebagai pencinta sup mestilah I wonder kesedapan dia cane. Hehe. But I always delay it sebab I thought kedai ni dekat tangkak (according to the name :p). Tah cane I tergerak hari nak google alamat kedai ni last week (sebab kalau dekat tangkak I nak ajak husband I lajak tangkak dulu hahahahahaha halu husband!), and surprisingly kedai ni dkt MELAKA. Omg, kenapa I baru terfikir nak google alamat ni????? Tersengih happy I sebab like finally I can try their food after yearsss this restaurant dalam my list to JJCM.

It was easy to find this restaurant. Thanks waze!

Ada few menus you can choose from whether nak fried noodles/kueytiaw/rice or mee/kueytiaw/bihun soup. Ada dua size which is medium dengan large. Beza RM2 which I notice on the last day I makan hahaha. So better order large sebab can share 😊

Mixed beef noodle RM10.50 (regular size)

Beef ball noodle Rm 9.50 (regular size)

antara isi dalam mixed beef noodle. Perut! aaah so good!

MY HONEST REVIEW: MASHA ALLAH SEDAP GILAAAAA, tambah lagi makan masa panas panas sup tu. Add their ginger chilies yang super pedas tu buat jadi lagi extra sedap! We ordered both beef ball and mixed beef noodles memang sedap. You guys should give it a try! Price wise is a bit pricey, sebab one regular bowl cost u rm10.50/rm9.50. But definitely worth every penny gittew hehe. Di sebabkan I dah jatuh cinta with the noodles, esoknya we ate lunch here jugak before balik. Siap tapau ok. Haha. But definitely makan dekat kedai sedap lagi. Dah tapau tak kick sangat rasa dia.


Even icha pun suka their soup. Siap hirup oki?!! hahaha. So you guys wajib try juga!

Address and contact number :
Address: Jalan Laksamana Cheng Ho, 75000 Melaka 
Phone: 012-789 3768

SOYA BUKIT CINA

After makan berat, its dessert time hehe. I cakap dekat husband jum makan tau fu fa and minum air soya dekat bukit cina. I purposely nak pergi stall tepi jalan not the other one. This stall is famous with their ginger (halia) menu. Tau fu fa with ginger and soya with ginger. Tapi sebab I bukanlah pencinta halia, I opt for the original flavor jelah haha. Kang tak pasal takleh nak telan since I read some review kata if we add ginger rasa dia manis pedas. Can u imagine? I can’t and I taknak buat eksperimen tu 😅

Since it was raining cat and dog on that day, we drive thru je tepi stall diorang. Bukak tingkap and order. But if u go on weekend memang tak dapat lah ya, sebab for sure jammed with loads of car dekat bahu jalan. 

By the way.. You can choose the tau fu fah and soya size. Nak sejuk or panas pun boleh inform them. I pilih dua dua small one. The price is RM 2.50 each. 

happy baby with her warm soya. sedap!

this one also sedap. but i prefer air gula tu lebih manis. mihihi

MY HONEST REVIEW: Okay lah 👍 nak kata sedap gila tu takdelah ya. As i say above,  i prefer air gula tau fu fa to be lebih manis sebab i pencinta benda manis haha. but ni pun dah okay dah. As for the price, its above normal one. But since it is located dekat tourist attraction, the price boleh di terima. Tapi if you peminat ginger, maybe you can try their special menu. You might like it! kan?

Address: Waze Air soya bukit cina.

Anyway, selamat mencuba guys! let me know your review lepas you dah try oki? 😊

No comments: