Thursday 22 October 2020

Busan: Jagalchi market

Assalamualaikum πŸ’—

This will be my last post on places yang sempat I cover dekat Busan. Ingat tak I cakap on my last entry here yang I got something up in my sleeve? So here we go.. I akan revealed apooo yang I buat on the very last minute before we board the train. Hehe.

MY PLANNED WAS: WE MUST GO TO JAGALCHI MARKET BY HOOK OR BY CROOK

With the very limited time remained I asked everyone (read: paksa πŸ˜œ) to join me EVENTHO WE WERE IN RUSHED AT THAT MOMENT. I keluarkan segala hujah yang I boleh fikir untuk buat semua pergi jugak jagalchi market haha. Adik I kata jagalchi dekat je dengan Busan station. Which this was the station untuk naik train balik Seoul. Makanyaaaa, I was very tempted to came here before we leave.

Masa ni dalam kepala I fikir MAKANAN JE.

I tak fikir langsung tiket burn sebab terlambat ke, sesat masa nak cari location ke. NONE. GILA BETUI BILA I FIKIR BALIK! πŸ˜†Bayangkan lah kalau kitorang tertinggal train, berapa ratus lagi melayang for each tixs! Oh well, maisarah memang sentiasa tak fikir long term eh, all I knew was instant happiness! Gittew ayat penyelamat diri.

From Gamcheon culture village, naik bas turun bawah before we take the subway to reach here. Every few minutes mesti akan tengok jam whether we can make it or not. Berlari oki semata mata nak jugak sampai sini.

We reached here without hiccups! #hidupnavermaps #functionteroxx

Lega betui i. Settle one part.

The other one was nak pergi mana eh?

Which place paling sedap to eat their seafood? 

I punya aim cuma nak pojang grilled fish with loadsss of kimchi untuk makan lunch atas train nanti. Nampak je kedai pertama, tengok harga affordable terus pojang 2 set! Tak google pun whether this place okay ke tak. Yakin kan? πŸ˜…



Nak jadi cerita, owner kedai tak reti English at all eh. I pulak cuma tahu few hangul words to converse with them. I use pojang sambil tunjuk menu. Terus they faham and start to make my order. Masa nak order ni punyalah gabra sebab kejar masa sangat. 

I asyik ulang “ppali juseyo ahjussiiiii” (cepat sikit please, pakcik)

But still kena tunggu dalam 15 mins sebab they grilled it on the spot. Macam cacing kepanasan kitorang tunggu makanan siap (ke I je macam cacing masatu? πŸ˜‚).  Di sebabkan I takleh duduk diam sebab nervous, I pi pojang snack untuk makan dalam train. 

This one! Famous ya, everywhere ada. I beli custard and red bean filling. Makan panas panas, mashaAllah. Sedap sungguh. 10 pcs/ 50000 won tak silap.

Dekat stall ni pun kena menunggu jugak sebab orang sebelum I order kemain banyakkkk. Kembali berdebar masa ni sebab kalau grilled fish dah siap, I masih sibuk membeli snack mesti I kena jelingan manja dengan laki I hahahahahahha. Nasib snack I siap dulu! Phew.

This is the short video depan kedai ni.

Nah, they show off their fresh octopus and crab. Drools tak?


Dah siap pojang and bayar, terus berlari ke Busan station untuk kejar train! Sempat lagi beli persimmon dekat area subway. Sebab kalut, kena game lah sis. Dapat persimmon hat ranum siap pecah dah weh. Pecah hatiku melihatnya~~~

Naik train ngam ngam duduk terus train bergerak! Tergamam kejap masani. Dok fikir kalau terlewat beberapa minit tadi macam mana gaya la eh? Nasib sempat :p

Anyway, these were the dishes yang kemain semangat nak pergi jugakkkk that market to pojang.


Makan panas panas. Fuh sedap gila ya. Ikan tu manis betui. Tengok icha makan, asyikkk banget ya.

Nasi habis, tapi ikan tak habis habis sebab banyak sangat. Padahal beli 2 set jeee.

Nah kimchi buat tatapan! I mintak extra kimchi from the owner. 

Nasib dia faham :p Sedap sungguh rasa kimchi ni! I rasa kimchi tersedap I makan both dekat Busan.

The view while eating, mashaAllah

Lepas makan, solat dalam train and terus lena sampai Seoul. Jauh oki. 6 hours. Luckily we got a seat this time around.

A very good moment to be remembered. Annyeong Busan!

No comments: